Cesta kolem ČR - 1. ročník 2012

[05.07.2013]
S mojí kamarádkou Helen jsme se rozhodli projít podél hranic celou Českou Republiku. Protože v současné době nemáme dostatek času projít cestu najednou, rozhodli jsme se jít každý rok kousek a postupně projít celé hranice.

1. den (neděle 5.8.)

Vyšší Brod - Kaple P. Marie na skále (3 km)

Sešli jsme se s Helen v Českých Budějovicích na nádraží.

Zašli jsme do kavárny, kde jsme vyndali mapu a hledali místo ze kterého vyjdeme. Rozhodli jsme se začít ve Vyšším Brodě.

Vlakem jsme dojeli do Vyššího Brodu, kde byla spousta vodáků. Vydali jsme se z nádraží přes most, podél Vltavy, přes náměstí dále lesem po křížové cestě, ke "Kapli P. Marie na skále", kde jsme rozdělali oheň na večeři a plánovali jít dál. Bylo to dost strašidelné místo a doufal jsem, že odsud zmizíme než se setmí. Než se nám rozhořel oheň začala silná bouřka a nakonec jsme byli bez večeře a noc jsme strávili ve vchodu do kapličky. Složili jsme se do spacáků na schodech, blesky nám lítali nad hlavou.

2. den (pondělí 6.8.)

Kaple P. Marie na skále - Pod Martinkovským vchem - Mnichovice - Frantoly - Hvězdná - Kapličky - U Překopané hráze - Lipová - Přední Výtoň - Uhliště (21 km)

Ráno jsme vstali, porozhlédli se po okolí, které bylo opravdu krásné. Udělali jsme si ke snídani (v ešusu jsme pomocí několika čajových svíček uvařili vodu) ovesné vločky.

Vydali jsme se po turistické trase "Pod Martinkovským vrchem" dále po modré a po žluté směr "Hvězdná". Cestou jsme našli studánku s úžasnou osvěžující vodou a sbírali maliny. Dále jsme pak šli do Přední Výtoně kde jsme si dali oběd. Stala se ten den úžasná věc, chvilku po začátku cesty jsem se převlíknul do míň teplých věcí a zapomněl jsem při tom u cesty taštičku s veškerýma doklada, penězma, platebníma kartama... Ušli jsme od toho místa několik kilometrů, když v tom na mě Helen začala volat (byla za mnou asi 200m) viděl jsem, že má v ruce mojí tašku, přivezl jí nějaký cyklista, zřejmě si nás všimnul cestou a pak v dokladech viděl mojí fotku. Bylo to úplně úžasné, že 'napojení' začalo fungovat už druhý den ráno.

Z Přední Výtoně jsme se vydali dále po červené směrem na "Vítkův kámen", ale krásné počasí se zkazilo a skončili jsme na rozcestí "Uhliště" u parkoviště. Naštěstí tu bylo kryté odpočívadlo pro turisty, tak jsme si ustlali na stolech, přikryli, jsme se plachtou a tak nějak jsme se do rána vyspali. V noci jezdilo okolo hromada aut, ale dalo se to vydržet :)

3. den (úterý 7.8.)

Uhliště - Svatý Tomáš - Frýdava - Soví vrch - Kyselov rozc. - Račín - Přední Zvonková - Zadní Zvonková rozc. - U celnice (32 km)

Ráno jsme vstali, naštěstí už nepršelo, sbalili jsme věci a rovnou jsme se vydali na cestu. Byli jsme dost zmrzlí a došli jsme do restaurace v místě Svatý Tomáš, byla to uplně luxusní restaurace a my tam přišli jak dvě socky :)

Poprosili jsme o horkou vodu na ovesnou kaši a dali si čaj a kafe. Bylo to moc příjemné se ohřát. U kostela "Svatý Tomáš" jsme si udělali snídani, zdálo se že je to to nejluxusnější jídlo na světě jak mi chutnalo :) Po snídani jsme se vydali na zříceninu Vítkův kámen. U snídaně šel okolo pán se psem a když jsme z legrace říkali, že si může pejsek taky dát ovesnou kaši, pán nás vyvedl z omylu, tím, že nejraději má prý pejsek "Krávu od prdele" :)

Prohlídli jsme si zříceninu, vrátili se dolů na rozcestí a vydali jsme se směr Soví vrch a Lipno. Nešli jsme po turistické trase, ale ZKRATKOU. Bohužel jsem asi po kilometru špatně odbočil a tak jsme nechali Soví vrch daleko před sebou a dostali se do Fýdavy. No radost jsem z toho neměl, protože nohy už dost bolely. Ale co se dalo dělat. Došli jsme aspoň k Lipnu tak jsme se vydali po cestě kolem Lipna. Mělo to alespoň jednu výhodu, našli jsme krásný místo u Lipna, kde se dal udělat oběd a kde jsme se mohli po několik dnech vykoupat a umýt. K obědu jsme měli úžasné nudle s vejcem, opravdu to bylo jak z alkronu :) Na Adama jsme se vykoupali a bylo to boží, voda naprosto luxusní. Po tom co jsme oschli a odpočinuli si, jsme vyrazili dál

Došli jsme na "Kyselov rozcestí" odkud jsme šli dál po červené. Šli jsme směr Přední Zvonková. Cestou jsme potkali pár restaurací, ale všechny už měly zavřeno. Přední Zvonková se zdála uplně opuštěná, ale našli jsme tam jednoho chataře, který nám doplnil vodu, která nám cestou došla. Nakonec jsme našli Penzion Marie, kde i přes to, že měli zavřeno nám natočili pivo, což se neukázalo jako dobrý nápad, protože byla dost zima a pivo moc nehřálo. Nakonec jsme s terasy šli do restaurace, kde bylo teploučko.

Vydali jsme se dál směr "Zadní zvonková rozcestí" a dál po červené k "U celnice" odtut na tetřeví, ale přepadla nás noc a tma jak v pytli, takže jsme si ustlali kousek od cesty.

4. den (středa 8.8.)

U celnice - Tetřeví - U Tokaniště - Medvědí potok - Klápa Zchwanzenberský kanál - Nová Pec U Kovárny - Nová Pec - Jelení údolí lávka - Schwarzenberský kanál a Koňský poto Rossbach - U Koňského potoka - Rakouská cesta U Říjiště - Jezerní stezka - Pod kamenným mořem - Plešné jezero - Pomník A. Stiftera - Plechý - Trojmezná - Třístoličník - Rozc. Trojmezné a Třístoličné cesty (29 km)

BRZO ráno jsme se rychle sbalili a vydali se směr Tetřeví. Pak Tokaniště, dále po žluté"Medvědí potok", Klápa a Nová Pec. Tady jsme se najedli v restauraci "welness hotel Marlin", dal jsem si pivečko :) Došli jsme pod Plešné jezero a po zelené jsme se vyškrábali na Plešné jezero. Tam jsme poseděli, pojedli. V jednu chvíli se zdálo, že se boří svět, ale na stráni 'jen' spadnul strom.

Dále jsme se vydali po dost šílené cestě na stěnu za jezerem, naštěstí byla upravená a dalo se po ní jít, ale stoupání bylo vražedné :) Nahoře byla hezká vyhlídka. Sbírali jsme hromady borůvek. Došli jsme na Plechý s modrýma pusama. Na plechým byla krásná bouda na přespání, ale byla zaprasená. šli jsme tedy dál po hranici. Bylo to příšerná kamenitá cesta a nohy teda nic moc z toho. došli jsme na Trojmezí, trjmeznou a třístoličník kde je restaurace, ale zase už byla zavřená. Nohy jsem měl uplně zničený. Na třístoličníku jsme hledali místo na přespání a nakonec jsme se rozhodli jít ještě dál.

tma nás zastihla nad "rozcestí trojmezné a třístoličníkové cesty" Ustlali jsme si přímo na cestě, na svíčkách uvařili vodu na večeři a v malinkém potůčku který nám tekl po cestě za hlavou jsme se trochu opláchli (pěkně ledový).

5. den (čtvrtek 9.8.)

Rozc. Trojmezné a Třístoličné cesty - Nové udolí - V Podkově - Maka - Dolní Cazov - U Krmelce - Na Kapličce - Strážný - Žďárecké sedýlko - Knížecí pláně - Furik - Bučina rozc. - Na Strážní cestě - U Pramene Vltavy - Pramen Vltavy - Kvilda (42 km)

Ráno jsme seběhli z kopce, cesta byla příjemná. Prošli jsme kolem Rosenauerovy nádrže a došli do Nového Údolí. Bylo brzo ráno, sluníčko svítilo, bylo nádherně, začalo být teplo. Nové údolí je takový konec světa, kde není jisté jestli začíná nebo končí železnice. Je tam příjemná hospůdečička v jednom z vagonů. Takhle brzo ráno už tam bylo hromada lidí. Dal jsem si pivo, poseděli jsme, doplnili vodu a šli dál. Bylo to jako v pohádce.

Asi na pátém km (pár set metrů za novým údolím) jsem si sedl na zadek a seděl a myslel jsem, že neujdu ani metr, tak mě bolely nohy. Ale náš dnešní plán byl dojít do Kvildy, kde na nás čekal Helenin kamarád, farář, a kde jsme měli přenocovat v Salesiánském středisku. Celkem tedy kolem 40km. Helča je nezničitelná :)

Ve Strážném jsme se chtěli najíst, ale nebrali ani karty ani tu nebyl bankomat, tak jsme si nakoupili jídlo a najedli se u stolku na náměstí u kašny, bylo to fakt super. Pak jsme si ještě v restauraci na kopci dali kafe a horkou čokoládu a šli jsme dál přes "knížecí pláně"

Z toho dne si pamatuju ohromný bolesti nohou a obrovskou radost když jsme došli do Kvildy. Ubytovali jsme se, dostali jsme od Tomáše najít, byla teplá sprcha a po několika dnech jsme spali pod střechou :) Cestu jsem ušel tak, že jsem vypnul mozek a mechanicky jsem šel. Předtavoval jsem si jak do mě proudí energie z vesmíru a nakonec jsem to zvládnul, ale byl to masakr :)

6. den (pátek 10.8.)

Kvilda - Pod Březovou horou - Korýtko - Filipova Huť rozc. - Filipova Huť - Modrava - Roklanský potok most - Rybárna - Javoří pila - Tmavý potok - Poledník (20 km)

Ráno jsme si po probuzení vybrali peníze z bankomatu a koupili nějaký jídlo na cestu. Na Kvildě je pekárna, hned vedle pivovárku :) Rozloučili jsme se a šli jsme dál.

Šli jsme po žluté, přes Filipovu huť, pak po zelené na Modravu. Na Modravě jsme se najedli, nejdřív jsme chtěli venku, ale foukal takový vítr, že jsme zašli do jedné restaurace.

Dál jsme šli po červené až na Poledník. Tam jsem udělali v krbu oheň, seděli jsme tam ještě s klukama co ten den přišli od Železné Rudy. Spali jsme na lavičkách, ale pamatuju si, že byly dost tvrdý.

7. den (sobota 11.8.)

Poledník - U Bývalé roty - Frantův most - Gsenget - Zlatý stoleček - Jezero Laka - Vodní kanál - Pod polomem - Zámecký les - Debrník - Železná Ruda (22 km)

Z Poledníku jsme šli směr Železná Ruda, přes jezero Laka, kde jsme chvilku poseděli a pojedli. Ten den zase chvilkama pršelo.

V Rudě jsme si dali dortík v cukrárně Café Charlotte. Paní se snažila zachovat určitý bonton, ale s náma to nezvládla :) Párkrát jsem jí odrovnal nějakou hláškou a nakonec to skončilo tím, že řekla, že nejsme normální, když jsme předchozí noc spali na poledníku, protože prý muselo být pod nulou. Myslím, že jsme jí zpříjemnili den, protože cukrárna byla jinak plná německých důchodců.

Rozhodnul jsem se dneska odjet, Helena šla ještě další dva dny do Babylonu. Rozloučili jsme se tedy na nádraží.

Ve vlaku jsem dostal obrovskou chuť na pivo. Úplně jsem viděl, jak si ho v Plzni na nádraží dám. Natoupila banda němců a strašně řvali. Seděl jsem sám v kupé, teda spíš ležel a přišel jeden z těch němců, že slaví kamarádovo svobodu, že se bude ženit a že jsou ve dvou kupíčkách daleko od sebe a jestli s nima svoje kupé za pivo vyměním... :)